Logopediepraktijk De Morgenzon richt zich op de zorg die nodig is als er problemen zijn met de stem, spraak, taal en gehoor. Ik behandel stoornissen op het gebied van persoonlijke communicatie.
Sensorische Informatieverwerking
Sensorische integratie is het verband tussen het waarnemen en de bewegingsreactie daar op.
Wat doet sensorische integratie?
Wanneer we met onze zintuigen iets zien, voelen, ruiken, proeven of horen, noemen we dat waarnemen. Vaak is zo’n waarneming aanleiding voor ons om iets te doen of juist niet te doen. Maar ook bij dagelijkse activiteiten zoals eten en aankleden, maken we gebruik van de informatie van deze waarnemingen. De samenwerking tussen waarnemen en de activiteit die daarvan het gevolg is, wordt sensorische integratie genoemd. Kinderen maken hier bijvoorbeeld gebruik van bij het spelen.
Er zijn verschillende manieren waarop we op zintuiginformatie kunnen reageren:
Een zintuigprikkel geeft een signaal, waardoor we onze aandacht op die zintuigprikkel richten. Hierdoor merken we de prikkel op en kunnen erop reageren. Op deze manier richten we onze aandacht ergens op, doen we informatie op en leren we dingen.
Bij iedere zintuigprikkel kiezen we op welke manier we reageren. Gelukkig gebeurt dit meestal onbewust en hoeven we er niet over na te denken.
Het evenwichtsgevoel en het tastgevoel spelen een belangrijke rol bij het richten van de aandacht en het waarschuwen voor gevaar. Zij zorgen er vooral voor dat we niet vallen en of de ondergrond waarop we staan, zitten of liggen, wel stevig genoeg is. Als we niet kunnen vallen is het pas veilig om te bewegen. Door het bewegen krijgen we informatie van onze spieren en gewrichten over onze houding en bewegingen. Vooral hierdoor is bewegen leuk en ontstaat de ‘lol’ van bewegen, let je op wat je aan het doen bent en kun je dingen leren. De zintuigen moeten uiteindelijk als een geheel functioneren. We herkennen pas iets als we het gezien, gevoeld, geroken, gehoord en of geproefd hebben.
Tot de zintuigen behoren:
Problemen met sensorische integratie?
Problemen met de sensorische integratie ontstaan door stoornissen in de verwerking van die zintuigprikkels. Dit doet zich vooral voor met de informatie die de verschillende vormen van het voelen oplevert. We voelen dan ons lichaam en onze bewegingen onvoldoende. Daardoor gaan veel activiteiten fout, gebeuren langzaam of gebeuren niet logisch. We zien dat bijvoorbeeld bij kinderen die minder goed opletten bij de dingen die ze doen.
Soms worden zulke kinderen extra druk of juist stil, angstig, teruggetrokken of dromerig.
Bij problemen met de sensorische integratie is het signaal van het tast- en evenwichtsgevoel te sterk of te zwak. Hierdoor reageren we alsof we in gevaar verkeren, terwijl dat niet zo is, of we geven deze zintuigprikkels te weinig aandacht, terwijl dat wel zou moeten.
We richten onze aandacht op een verkeerde manier en merken onze eigen bewegingen onvoldoende op. Hierdoor gebruiken we de informatie uit onze spieren en gewrichten te weinig en ontstaan problemen met de concentratie en het leren van dingen. Signalen dat het niet goed gaat met de prikkelverwerking / sensorische integratie:
Auditief:
Tactiel:
Visueel:
Vestibulair:
Proprioceptief:
Problemen in de sensorische integratie worden gezien als een niet op een juiste manier gebruiken van vooral aanraking- en bewegingsprikkels, waardoor we onze bewegingen te weinig voelen, niet opletten wat we aan het doen zijn en moeilijk dingen leren.
Een behandeling kan bij veel kinderen en kan zelfs bij volwassenen met problemen met de sensorische integratie, tot succes leiden. Hiervoor is het noodzakelijk om het kind zodanig aan te raken en te bewegen dat hij die aanrakingen en bewegingen gaat gebruiken en het leuk gaat vinden. Het gebruik van deze prikkels zal dan tot veranderingen leiden
Tijdens de logopedische behandelingen wordt er gebruik gemaakt van de inzichten die de logopediste heeft verkregen tijdens de opleiding. Wanneer er tijdens een anamnese (=eerste) gesprek veel problemen in de ontwikkeling van het kind naar voren komen dan wordt er een voorstel gedaan om middels een uitgebreide stellingenlijst eens nader te kijken of er al dan niet problemen zijn bij de sensorische integratie. Het behandelplan kan naar aanleiding van de uitkomst van deze lijsten opgesteld of eventueel aangepast worden.
Wanneer uit het anamnese gesprek of later tijdens de behandeling blijkt dat het invullen van zo’n stellingenlijst zinvol zou kunnen zijn, kunnen ouders vaak behoorlijk wat stellingen aankruisen waarna een afspraak gepland wordt om de lijst samen door te spreken. Ouders krijgen dan tekst en uitleg en er wordt gekeken waar de knelpunten (overregistraties of onderregistraties) zitten.
Vaak krijgen ouders tijdens zo’n gesprek ook meer inzicht in hun kind, in waarom het is zoals het is, waarom het doet zoals het doet, waarom het reageert zoals het reageert…
Met dit inzicht krijgen ouders ook (weer) meer respect voor hun kind!!
Kinderen weten ontzettend goed wat op bepaalde momenten goed / belangrijk voor hen is, volwassenen kijken daar vaak vreemd tegen aan. Kinderen worden dan als lastig, opvallend of vervelend ervaren. Maar eigenlijk kunnen wij volwassenen nog veel van deze kinderen leren!
Mocht er in meerdere systemen sprake zijn van een onderregistratie, dysregistratie (= verstoorde) of overregistratie dan bestaat de mogelijkheid om middels de borstel en gewrichtsdruk techniek de prikkelverwerking te verbeteren. Dit werkt ontzettend positief!!
Hiermee kan er op verschillende vlakken heel erg veel positief (!) bereikt worden, in een redelijk korte, intensieve!! tijd.
Op het gebied van:
De ouders die deze techniek hebben geleerd en toegepast op hun kind zijn er heel positief over.
(verzamelgebouw: De Morgenzon)
Bezoekadres: Kerkstraat 57 - 5411 EA Zeeland - Mobiel: 06-53857123
Postadres: Schoolstraat 5 5438 AC - Gassel - Regiobank: NL36 RBRB 0783 0349 89 - KVK: 75763354
Sensorische integratie
is het verband tussen ...
Logopediepraktijk De Morgenzon richt zich op de zorg die nodig is als er problemen zijn met de stem, spraak, taal en gehoor. Ik behandel stoornissen op het gebied van persoonlijke
communicatie.
Sensorische integratie is het verband tussen het waarnemen en de bewegingsreactie daar op.
Wat doet sensorische integratie?
Wanneer we met onze zintuigen iets zien, voelen, ruiken, proeven of horen, noemen we dat waarnemen. Vaak is zo’n waarneming aanleiding voor ons om iets te doen of juist niet te doen. Maar ook bij dagelijkse activiteiten zoals eten en aankleden, maken we gebruik van de informatie van deze waarnemingen. De samenwerking tussen waarnemen en de activiteit die daarvan het gevolg is, wordt sensorische integratie genoemd. Kinderen maken hier bijvoorbeeld gebruik van bij het spelen.
Er zijn verschillende manieren waarop we op zintuiginformatie kunnen reageren:
Een zintuigprikkel geeft een signaal, waardoor we onze aandacht op die zintuigprikkel richten. Hierdoor merken we de prikkel op en kunnen erop reageren. Op deze manier richten we onze aandacht ergens op, doen we informatie op en leren we dingen.
Bij iedere zintuigprikkel kiezen we op welke manier we reageren. Gelukkig gebeurt dit meestal onbewust en hoeven we er niet over na te denken.
Het evenwichtsgevoel en het tastgevoel spelen een belangrijke rol bij het richten van de aandacht en het waarschuwen voor gevaar. Zij zorgen er vooral voor dat we niet vallen en of de ondergrond waarop we staan, zitten of liggen, wel stevig genoeg is. Als we niet kunnen vallen is het pas veilig om te bewegen. Door het bewegen krijgen we informatie van onze spieren en gewrichten over onze houding en bewegingen. Vooral hierdoor is bewegen leuk en ontstaat de ‘lol’ van bewegen, let je op wat je aan het doen bent en kun je dingen leren. De zintuigen moeten uiteindelijk als een geheel functioneren. We herkennen pas iets als we het gezien, gevoeld, geroken, gehoord en of geproefd hebben.
Tot de zintuigen behoren:
Problemen met de sensorische integratie ontstaan door stoornissen in de verwerking van die zintuigprikkels. Dit doet zich vooral voor met de informatie die de verschillende vormen van het voelen oplevert. We voelen dan ons lichaam en onze bewegingen onvoldoende. Daardoor gaan veel activiteiten fout, gebeuren langzaam of gebeuren niet logisch. We zien dat bijvoorbeeld bij kinderen die minder goed opletten bij de dingen die ze doen.
Soms worden zulke kinderen extra druk of juist stil, angstig, teruggetrokken of dromerig.
Bij problemen met de sensorische integratie is het signaal van het tast- en evenwichtsgevoel te sterk of te zwak. Hierdoor reageren we alsof we in gevaar verkeren, terwijl dat niet zo is, of we geven deze zintuigprikkels te weinig aandacht, terwijl dat wel zou moeten. We richten onze aandacht op een verkeerde manier en merken onze eigen bewegingen onvoldoende op. Hierdoor gebruiken we de informatie uit onze spieren en gewrichten te weinig en ontstaan problemen met de concentratie en het leren van dingen. Signalen dat het niet goed gaat met de prikkelverwerking / sensorische integratie:
Auditief:
Tactiel:
Visueel:
Vestibulair:
Proprioceptief:
Problemen in de sensorische integratie worden gezien als een niet op een juiste manier gebruiken van vooral aanraking- en bewegingsprikkels, waardoor we onze bewegingen te weinig voelen, niet opletten wat we aan het doen zijn en moeilijk dingen leren.
Een behandeling kan bij veel kinderen en kan zelfs bij volwassenen met problemen met de sensorische integratie, tot succes leiden. Hiervoor is het noodzakelijk om het kind zodanig aan te raken en te bewegen dat hij die aanrakingen en bewegingen gaat gebruiken en het leuk gaat vinden. Het gebruik van deze prikkels zal dan tot veranderingen leiden
Tijdens de logopedische behandelingen wordt er gebruik gemaakt van de inzichten die de logopediste heeft verkregen tijdens de opleiding. Wanneer er tijdens een anamnese (=eerste) gesprek veel problemen in de ontwikkeling van het kind naar voren komen dan wordt er een voorstel gedaan om middels een uitgebreide stellingenlijst eens nader te kijken of er al dan niet problemen zijn bij de sensorische integratie. Het behandelplan kan naar aanleiding van de uitkomst van deze lijsten opgesteld of eventueel aangepast worden.
Wanneer uit het anamnese gesprek of later tijdens de behandeling blijkt dat het invullen van zo’n stellingenlijst zinvol zou kunnen zijn, kunnen ouders vaak behoorlijk wat stellingen aankruisen waarna een afspraak gepland wordt om de lijst samen door te spreken. Ouders krijgen dan tekst en uitleg en er wordt gekeken waar de knelpunten (overregistraties of onderregistraties) zitten.
Vaak krijgen ouders tijdens zo’n gesprek ook meer inzicht in hun kind, in waarom het is zoals het is, waarom het doet zoals het doet, waarom het reageert zoals het reageert…
Met dit inzicht krijgen ouders ook (weer) meer respect voor hun kind!!
Kinderen weten ontzettend goed wat op bepaalde momenten goed / belangrijk voor hen is, volwassenen kijken daar vaak vreemd tegen aan. Kinderen worden dan als lastig, opvallend of vervelend ervaren. Maar eigenlijk kunnen wij volwassenen nog veel van deze kinderen leren!
Mocht er in meerdere systemen sprake zijn van een onderregistratie, dysregistratie (= verstoorde) of overregistratie dan bestaat de mogelijkheid om middels de borstel en gewrichtsdruk techniek de prikkelverwerking te verbeteren.. Dit werkt ontzettend positief!!
Hiermee kan er op verschillende vlakken heel erg veel positief (!) bereikt worden, in een redelijk korte, intensieve!! tijd.
Op het gebied van:
De ouders die deze techniek hebben geleerd en toegepast op hun kind zijn er heel positief over.